فواید میوه و سبزیجات بر سلامت روح و روان فواید میوه و سبزیجات بر سلامت روح و روان
اسفند 11, 1395 - 76 Views

فواید میوه و سبزیجات بر سلامت روح و روان

میوه و سبزیجات، بخش اصلی یک رژیم سالم هستند اما فواید آنها محدود به سلامت جسمی نمی‌شود. در تحقیقات جدید دریافته‌اند که افزایش میزان مصرف میوه و سبزیجات، سلامت روحی و روانی شما را طی 2 هفته بهبود می‌بخشد.
سرگروه مطالعه، دکتر تملین کانر از گروه روانشناسی دانشگاه اوتاکو در نیوزلند و همکارانش، دریافتند جوانانی که برای 2 هفته میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کردند، در نهایت نسبت به قبل انگیزه و نشاط بیشتری داشتند.
این محققین به تازگی یافته‌های خود را در مجله‌ی پلاس وان منتشر کردند.
به گفته‌ی وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا، بزرگسالان باید روزانه به اندازه‌ی 2 پیمانه میوه و 2 تا 3 پیمانه سبزیجات استفاده کنند.
نصف گریپ‌فروت یا یک پرتقال کامل، به اندازه‌ی یک پیمانه میوه و یک فلفل قرمز بزرگ یا یک سیب‌زمینی شیرین پخته شده، به اندازه‌ی یک پیمانه سبزیجات است.
میوه و سبزیجات، به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم، خطر ابتلا به چاقی، دیابت نوع 2، بیماری‌های قلبی، سکته‌ی مغزی و برخی از انواع سرطان را کاهش می‌دهند.
در سال‌های اخیر، مطالعات نشان داده‌اند که مصرف میوه و سبزیجات می‌تواند سلامت روان را نیز بهبود ببخشد. در این مطالعه دکتر کانر و تیمش تصمیم گرفتند به بررسی بیشتر این موضوع بپردازند. با مصرف بیشتر میوه و سبزیجات، انگیزه و نشاط خود را افزایش دهید.

محققین 171 دانشجو بین 18 تا 25 سال را برای 2 هفته وارد تحقیقاتشان کرده و آنها را به 3 گروه تقسیم کردند.
گروه اول الگوی غذایی همیشگی خود را پیش گرفتند و گروه دوم، شخصا دو وعده میوه‌ی تازه و سبزیجات از جمله هویج، کیوی، سیب و پرتقال، علاوه بر رژیم غذایی خود دریافت می‌کردند و گروه آخر رسید و متن یادآوری برای مصرف بیشتر میوه و سبزیجات دریافت می‌کردند.
شرکت‌کنندگان در آغاز و پایان تحقیق مورد ارزیابی روانی قرار گرفتند. در این ارزیابی محققین به بررسی خلق‌و‌خو، شادابی، انگیزه، افسردگی، اضطراب و علائم دیگر سلامت و روان و تندرستی آنها پرداختند.
محققین دریافتند شرکت‌کنندگانی که شخصا دو وعده میوه‌ و سبزیجات اضافه دریافت کردند و اکثر آنها را در 3.7 وعده‌ی روزانه، طی دو هفته‌ی تحقیق مصرف کردند، بهبود بیشتری را در سلامت روان خود تجربه کرده بودند. این شرکت‌کنندگان به طور خاص در میزان نشاط، انگیزه و شکوفایی خود بهبود بیشتری دیده بودند.
حتی پس از دو هفته‌ای که مد نظر محققین بود، گروه‌های دیگر، هیچ پیشرفتی در سلامت روانشان نداشتند.
بعلاوه هیچ پیشرفتی درعلائم افسردگی و اضطراب هیچ کدام از این گروه‌ها دیده نشد. نویسنده‌ی این مطالعه اشاره کرد: "اکثر ارتباطی که این تحقیق بین افسردگی و رژیم غذایی پیدا کرد، ارتباطی طولی بوده است؛ این بدین معناست که تغییر حال فرد بیمار، خودش را در مدتی خیلی طولانی‌تر از یک دوره‌ی دو هفته‌ای نشان ‌می‌دهد.
با این حال، محققین معتقدند که یافته‌هایشان نشان می‌دهد افزایش میزان مصرف میوه و سبزیجات به صورت شخصی، منجر به سود‌ دهی سریع در بهبود سلامت روحی و روانی می‌شود.

این تیم نتیجه گرفتند که:
ارائه‌ی میوه و سبزیجات با کیفیت به جوانان، بدون دادن پیام‌های یادآوری یا رسید، منجر به بهبود شرایط روحی و روانی آنها طی یک دوره‌ی دو هفته‌ای می‌شود.
این مطالعه برای اولین بار نشان می‌دهد که میوه و سبزیجات با کیفیت می‌تواند چه تاثیرات کوتاه مدتی روی نشاط، شکوفایی و انگیزه‌ی جوانان بگذارد. این یافته‌ها تایید اولیه‌ای بر ارتباط مصرف میوه و سبزیجات و بهبود شرایط روحی است و نشان می‌دهد انجام مطالعاتی در مقیاس بزرگتر ضرورت دارد.

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

Top
We use cookies to improve our website. By continuing to use this website, you are giving consent to cookies being used. More details…