اسفند 25, 1395 - 1157 Views

نقاشی سبک پست مدرنیسم (فرا نوین)

لزوم درك پست‌مدرنیسم را میتوان در فهم دوره پیش از آن یعنی مدرنیسم جستجو كرد.  با آمدن كلمه «پست» در ابتدای هر واژه‌ای بی‌درنگ تداعی آن در كلمه و سپس عكس‌العمل یا اعتراض آن دو نسبت به هم متبادر می‌شود. پس اگرچه پست‌مدرن با مدرنیسم ارتباط تنگاتنگی دارد، ولی تفاوت‌های بارزی نیز وجود دارد.
با آغاز تحولات حوزه‌ اندیشه، اجتماعی، سیاسی سده ۱۹ و اعتراض هنرمندان (به ویژه در فرانسه)‌ به اشكال و فرم‌های سنتی و به موازات هدف این هنرمندان برای ایجاد و گسترش طرح‌های نو، با تعریف دیگری به نام آوانگارد به معنای پیشرو مواجه هستیم. این دو ضمن همنوایی و مترادف شدن با هم با هر آنچه در وجوه مختلف سیاسی،‌ اجتماعی و فرهنگی وجود دارد مخالفت می‌كنند.
مفهوم آوانگارد كه واژه‌ای نظامی به معنای پیش‌قراولی است؛ مهم‌ترین شاخصهٔ آن‌ها را خطر كردن، حركت به سوی جلو و جستجوی راه‌ حل‌های تازه برای جایگزین كردن الگو‌های سنتی دانست.
ایده توسعه و پیشرفت به عنوان یكی دیگر از ویژگی‌های مدرنیسم است.  مدرنیست‌ها بر این باورند كه واقعیت‌های نو كه در عصر نو به وجود آمده است،‌ همگی اصولی حتمی و مشخص هستند كه باید برای همه و همه جا مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین هنرمندان مدرن برای توسعهٔ ایده‌های خود به الگو نیاز داشتند.
در راستای این الگوسازی، بحث اروپا محوری مطرح می‌شود، بدین ترتیب مدرنیسم تبدیل به اندیشه‌ای می‌شود كه تمامیت‌گرایی را تبلیغ می‌كند.
ایهام‌زدایی، اعتقاد به یك پارچگی و وحدت، اصالت اثر هنری و تقسیم هنرها به دو دسته هنرهای والا و هنرهای سخیف و رواج اندیشهٔ هنر برای هنر را از دیگر ویژگی‌های مدرنیسم  است.
هنرمندان این دوره با اعتقاد به این مضامین به ویژه وحدت، بر این باورند كه هر رسانه و هنری به طور مستقل كاركرد خودش را دارد و وابستگی كامل به خصلت‌های مادهٔ تشكیل دهندهٔ خود دارد. همچنین با تكیه بر این مفاهیم افراد را به دو دسته انقلابی و مرتجع تقسیم می‌كنند و حد وسطی بین این دو قائل نیستند. از طرفی دیگر با طرح مسئله اصالت و تقدم و تأخر در جامعهٔ مدرن، آن‌ها معتقدند؛ دیگر هیچ‌چیز اصیل نیست،‌چون همهٔ آن‌ها،‌ پیش‌تر به نوعی دیگر وجود داشته‌اند. پس ما با یك محور به نام غرب مواجه هستیم كه همه معیارها را تعیین می‌كند و اوست كه می‌گوید چه چیز خوب و اصل و كدام بد و غیراصیل است.
 

 ویژگی‌های مكتب پست‌مدرنیسم
برخی منتقدان مرز و زمان مشخصی برای پست‌مدرنیسم قائل نیستند و حتی گروهی دیگر آن را ادامه مدرنیسم می‌دانند .
از دههٔ‌ اول قرین ۲۰ تا دهه‌های ۵۰ و ۷۰ نمونه‌هایی از هنر پست‌مدرن دیده شده اما غالباً آن را مربوط به ۱۹۷۰ به ویژه ۱۹۸۰ می‌دانند. گاهی حتی برای آن واژه معاصر را هم به كار می‌برند كه البته همیشه مترادف با پست‌مدرن نیست. معاصر عنوانی است كه از ۱۹۴۰و بیشتر در ۱۹۷۰ به كار گرفته شد و گاهی شامل آثار مدرن نیز است. فراموش نكنیم در این دوره خیلی از هنرمندان و متفكران زیربار اصطلاح پست‌مدرن نمی‌رفتند.
اگرچه پست‌مدرن از بطن مدرنیسم به وجود آمد اما با پارادوكس هایی Paradox )) كه مدرنیسم به آن مبتلا شده بود مخالف بود. این مكتب،‌ اگرچه به دنبال یك الگوی خاص و چارچوب‌بندی می‌گشت، اما به نوعی با ارائهٔ الگو نیز سازگاری نداشت، لذا شروع به نقد بنیان‌های قبل از خود به ویژه تمامیت خواهی كرد. پس پست‌مدرنیسم در مقابل هرگونه تقسیم‌بندی قد علم كرد و برخلاف انسجام و انجماد مدرنیسم به دنبال چیزهای متزلزل و غیرواقعی رفت.
به دنبال این طرز تفكر هرآنچه قطعیت داشت زیر سؤال رفت و تبدیل به نسبیت شد، به دنبال آن هم تقسیم‌بندی دوگانه، مصالح و وحدت در هنر مورد تردید قرار گرفت و تمایزها كمرنگ شد.
او در بخش دیگری از سخنان خود از خودآگاهی به عنوان یكی از اركان پست‌مدرنیسم نام برد و گفت: برخلاف مدرنیسم كه تابع یك صدایی بود، پست‌مدرن به قطعه قطعه شدگی و چندگانگی (تكثرگرایی) علاقه‌مند است، هنرمندان این سبك به جای صراحت به ابهام روی آورده، موضوعات غیرمحوری را مطرح می‌كنند و به موضوعات تخریب‌شده كه تاكنون مورد اهمیت نبوده بها می دهند
ماحصل این عقاید تردید در یگانگی و عدم یك بنیاد واقعی برای حقیقت است. طرفداران این سبك می‌گویند؛‌ با این تفاسیر چه كسی تصمیم می‌گیرد كه حقیقت كدام است كه بخواهد آن را به دیگران هم بگوید. پس ترجیح جایگزین حقیقت شد. با این نگاه، آوانگارد هم با مشكل مواجه شد، چون آوانگاردها با سه‌تیزه‌جویی می‌خواستند به جلو حركت كنند، اما آیا افق وجود دارد؟ چه كسی می‌خواهد آن را تعیین كند؟
علی‌رغم محوریت غرب در دوره‌های پیش‌تر و رواج اندیشه‌های پسااستعمارگر، پست‌مدرنیسم هویت را به عنوان یكی از محورهای خود قرارداد و در مقابل آن اندیشه‌ها ایستاد. حالا دیگر، هنر سرزمین‌های دیگر نه تنها فقط تزئینی یا جزء هنر سخیف نبود، بلكه مورد توجه قرار گرفت و برای توسعه توریسم شاخصه‌های آن مطرح شد.
 
 

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

Top
We use cookies to improve our website. By continuing to use this website, you are giving consent to cookies being used. More details…